Startpagina » NIEUWS » Motoren & Bagage » Indian Scout verklaart Harley-Davidson de oorlog

Indian Scout verklaart Harley-Davidson de oorlog

2015-Scout-Sturgis-18

Met de nieuwe Scout zet vrijetijdsconcern Polaris de expansie rond het nieuw leven ingeblazen merk Indian voort. George M. Hendee en Carl Oscar Hedström stichtten de onderneming in 1901. Dat het merk nu terug op de kaart staat, brengt de cultstatus van Harley-Davidson danig in gevaar, want voortaan is Indian (weer) de oudste speler op de markt. Gedurende de laatste zestig jaar was de Big Twin van het in 1903 opgerichte Harley-Davidson de laatste getuige van een lange en afwisselende geschiedenis. Maar: America’s First Motorcycle is terug! En het heeft er alle schijn van dat de Scout weer een rol van betekenis kan gaan spelen.

De Scout is uitgerust met een vloeistofgekoeld v2-blok met 1133 cc en 100 pk, wat ruimschoots genoeg is. Ook het koppel van 98 Nm lijkt een directe aanval op de motorbouwers uit Milwaukee. De elektronische brandstofinjectie, lambdasonde en drive-by-wire gasregeling laten er geen onduidelijkheid over bestaan: ondanks de klassieke looks is dit een hypermoderne motor.

Scout-red-static1

Dankzij de bescheiden zithoogte van 643 millimeter en het lage gewicht met prima rijgedrag, is de Scout ook prima te handelen door bikers met nog niet zoveel ervaring. Gevorderden komen sowieso aan hun trekken met het krachtige blok en de geweldige rijdynamiek. Wat bijvoorbeeld te denken van zes versnellingen met overdrive en de standaard ABS?

De belangrijkste doelgroep van de Scout zijn individualisten, bikers die het liefst in hun eentje gaan cruisen – dat leiden we althans af uit het eenpersoonszadel. Met een basisprijs van zo’n 13.000 euro lijkt Indian ook te mikken op een wat jonger publiek. Voor de wat oudere biker zijn er sowieso hoogwaardige alternatieven in het gamma. De Chief en Chieftain bijvoorbeeld, en het toervlaggenschip Roadmaster. Met de Scout keert het merk echter terug naar de begintijd van de Amerikaanse mobiliteit.

Family-static5

Het is voor het eerst in zestig jaar, sinds de teloorgang van het merk Indian, dat Harley-Davidson zo wordt uitgedaagd. Een blik in de geschiedenisboeken van het motormerk leert ons dat enkel een merk als Indian zich met succes in de strijd zou kunnen wagen. Wij kunnen voorlopig niet anders dan gespannen afwachten op het verdere verloop – en natuurlijk op een testrit! Hoe sneller hoe beter…

x

Check Also

ALPENTOURER 1/2017

ALPENTOURER Benelux 1/2017

ALPENTOURER BENELUX-editie 1/2017 met toeren, tips en informatie over de Franse regio's Champagne-Ardennen en Franche-Comté. Plus: de fameuze Route des Grandes Alpes.

EICMA-Trend: kleine reisenduro’s

Motorrijden is weer sexy. De grote motorbouwers presenteren voor 2017 kleine en vaak gunstig geprijsde reisenduro’s.

Royal Enfield Himalayan: kleine avonturier

De Royal Enfield Himalayan is een klein, licht en betaalbaar adventure-model – verkrijgbaar vanaf het voorjaar van 2017.