Startpagina » NIEUWS » Motoren & Bagage » BMW S 1000 XR – sportieve avonturier

BMW S 1000 XR – sportieve avonturier

bmw-s1000xr-1

De vierde sportieve viercilinder van BMW verwachtten we eigenlijk al op de beurs Intermot in Keulen. Maar kennelijk vonden de mannen uit München het belangrijker om de nieuweling te presenteren aan de eveneens belangrijke Italiaanse markt. En daarom is de BMW S 1000 XR voor het eerst aan het publiek getoond op de EICMA in Milaan.

Opmerkelijk is dat hij verdacht sterk op de Ducati Multistrada lijkt. Maar dat is slechts de buitenkant, want de Beier heeft een compleet andere technische basis dan de tweecilinders uit Bologna. De viercilinder in rij van de BMW S 1000 XR stamt uit de roadster S 1000 R. Hij levert een vermogen van 118 kW (160 PK) bij 11.000 toeren per minuut en een maximaal koppel van 112 Nm bij 9250 toeren per minuut. Dat zijn gespierde waarden, maar daarvoor moet hij wel erg veel toeren maken, iets waar toer- en adventurebikers niet zo dol op zijn.

Als je flink wil opschieten op bochtige binnendoorwegen of regelmatig een duopassagier meeneemt, heb je onderin het toerentalbereik een flink koppel nodig, en dat zegt dit blok te leveren. De toerenteller kun je opjagen tot 10.000 toeren per minuut, en dat is behoorlijk veel. Het is afwachten of je met zo’n blok tegelijkertijd relaxt kunt toeren, een sportief ritje kunt maken en met z’n tweeën inclusief bagage op vakantie kunt.

Om de voor een allrounder nogal overvloedige vermogen enigszins veilig op het asfalt over te brengen, zijn allerlei elektronische hulpjes nodig. Twee rijmodi, ABS en tractiecontrole behoren tot de standaarduitrusting. Wie nog meer veiligheid wil, kan als optie kiezen voor „Rijmodi Pro“ met dynamische tractiecontrole en hellingshoek-ABS, en eveneens als optie is een elektronisch rijwielgedeelte verkrijgbaar, dat de lat in het adventure-segment opnieuw een stukje hoger wil leggen.

P90167332_lowRes

Met de S 1000 XR probeert BMW Motorrad overduidelijk een alleskunner op de markt te brengen, en wel eentje op het hoogste niveau. Of het nu een alpenpas of een binnendoorweg, een snelweg of zelfs een stuk onverharde weg is: de nieuwe S 1000 XR wil aan elke mogelijke wens van de moderne biker voldoen.

Volgetankt weegt de Beier 228 kilogram, wat voor een 1000cc-bike in dit segment best acceptabel is. Vanwege de enorm brede 190-achterband doe je er echter verstandig aan om het asfalt niet te verlaten. Het laadvermogen van slechts 206 kilogram is niet erg groot. Als je met z’n tweeën op pad gaat, kun je nog nét spulletjes voor een lang weekend meenemen: de bagage voor een complete vakantie wordt een lastig verhaal. En de tankinhoud van slechts 20 liter is met een verwacht verbruik van meer dan zes liter per 100 kilometer ook niet meteen om over naar huis te schrijven.

Zodra de prijzen van de nieuwe sportieveling bekend zijn, zullen we ontdekken of de ingenieurs van BMW Motorrad met S 1000 XR niet alleen hun trouwe klantenkring enthousiast maken.

Meer Info
Print Friendly, PDF & Email
x

Check Also

ALPENTOURER 1/2020-200

ALPENTOURER 1/2020

In ALPENTOURER 1/2020 vind je reportages over Albanië, Roemenië (ook offroad), Hungarije en Slowakije. Plus nieuwe toermotoren voor 2020.

ALPENTOURER 3/2019

In ALPENTOURER 3/2019 vind je reportages over België, het Nederlandse IJsselmeer en de Duitse Voralpen. Plus een rijtest over de Ducati Multistrada 950S.