Startpagina » NIEUWS » Motoren & Bagage » Suzuki V-Strom 1050/XT: het erfgoed van de DR-Big

Suzuki V-Strom 1050/XT: het erfgoed van de DR-Big

Suzuki presenteert op de EICMA in Milaan de volgende generatie van de succesvolle V-Strom: de V-Strom 1050 en V-Strom 1050 XT – met de nieuwste assistentiesystemen, meer vermogen en talrijke technische updates.

De Suzuki V-Strom 1050 is scherp gelijnd. Het ontwerp is duidelijk geïnspireerd op dat van de legendarische Suzuki DR-Z woestijnracer en de DR-Big. Zelfs de opvallende oranje met witte kleurstelling van de DR-Z keert terug, naast vijf andere kleuren. Opvallend is de nieuwe koplamp met LED-verlichting en een verticale indeling voor dim- en grootlicht. Op de V-Strom 1050 XT zijn ook de richtingaanwijzers voorzien van LED-verlichting. Een ander opvallend detail is het aluminium stuur met nieuwe bedieningsunits. Suzuki levert voor de nieuwe V-Strom 1050 tal van accessoires, zoals valbescherming, mistlampen, handkappen, een lagere buddyseat en handvatverwarming.

Het V-twin-blok van 1.037 cm3 levert meer trekkracht in het lage- en middentoerengebied. Het maximumkoppel bedraagt 100 Nm bij 6.000 t.p.m. Het maximumvermogen komt nu op 79 kW (107,6 pk) bij 8.500 t.p.m. Dat is 5 kW (6,8 pk) meer dan dat van de uitgaande V-Strom 1000. De nieuwe V-Strom voldoet aan de strenge Euro 5-emissienorm.

Voor meer rijcomfort, stabiliteit en veiligheid is de Suzuki V-Strom voorzien van het Suzuki Intelligent Ride System (S.I.R.S.). Dat is een pakket van intelligente assistentiesystemen die de V-Strom comfortabeler maken dan ooit, bijvoorbeeld Ride-by-wire, een drie-standenen uitschakelbaar Traction Control-systeem, drie Drive Modes, Cruisecontrol of Hill-Hold Control.

Het instrumentarium is goed afleesbaar dankzij een overzichtelijk LCD-scherm. In een oogopslag zijn toerental, snelheid, brandstofvoorraad en motortemperatuur af te lezen, plus de gekozen instellingen voor het Traction Control-systeem, S-DMS en ABS. Links op het instrumentarium is een USB-aansluiting geplaatst. De buddyseat van de V-Strom 1050 XT is van een nieuw ontwerp, waardoor die meer comfort biedt en in twee hoogten verstelbaar is. Onder de buddyseat van de XT bevindt zich een 12-volt stopcontact. En het windscherm van de XT is handmatig 50 mm in hoogte verstelbaar.

De marktintroductie van de nieuwe Suzuki V-Strom 1050 en 1050 XT vindt plaats in het eerste kwartaal van 2020. Meer over de nieuwe V-Strom 1050 / XT zal beschikbaar zijn in de volgende ALPENTOURER, vanaf medio december 2019.

Meer informatie
Print Friendly, PDF & Email

Geef een reactie

x

Check Also

Benelli’s volgende succesnummer?

Na de 500-serie heeft het Italiaanse Benelli nu de driekwartliterklasse in zijn vizier.

EICMA-Trend: kleine reisenduro’s

Motorrijden is weer sexy. De grote motorbouwers presenteren voor 2017 kleine en vaak gunstig geprijsde reisenduro’s.