Startpagina » NIEUWS » Motoren & Bagage » Triumph Scrambler 1200 XC & XE geïntroduceerd

Triumph Scrambler 1200 XC & XE geïntroduceerd

De nieuwe Scrambler 1200-serie kan zijn afkomst direct terugleiden naar de originele Scrambler-scène in de vroege jaren 60, waar Triumph een centrale rol speelde en de norm stelde voor wat een Scrambler geweldig maakte. De Triumph Scrambler 1200-lijn omvat twee volledig nieuwe modellen. De Scrambler 1200 XC, die is gebouwd voor op de weg en voor echt offroad rijplezier. Daarnaast is er ook het topmodel: de Scrambler 1200 XE, die de specificaties naar het hoogste niveau tilt en zijn offroad-capaciteiten en volledige scrambling naar de motorwereld brengt.

Opwindende prestaties

Speciaal ontwikkeld voor de Scrambler, levert de 1200cc motor 90 PK @ 7.400 omw/min, wat 12,5% meer is dan de Bonneville T120 en maar liefst 38% meer dan de 2019 Street Scrambler. Bovendien is de Scrambler 1200-motor afgesteld om, op de weg en offroad, ‘high torque’ in het lage en midden toerenbereik te leveren, met een piekkoppel van 110 Nm bij een geringe 3.950 omw/min. Dit is 37,5% meer dan de Street Scrambler.

Tot 6 rijmodi, inclusief ‘Off-Road Pro’

Beide modellen zijn voorzien van de rijmodi Road, Rain, Off-Road, Sport en Rider-Configurable welke de gasklepregeling, ABS en tractiecontrole-instellingen aan de rijomstandigheden en de voorkeuren van de rijder aanpast. Bovenop deze 5 rijmodi, is de Scrambler 1200 XE ook nog uitgerust met de rijmodus ‘Off-Road Pro’ welke de offroad capaciteiten van de motorfiets uitbreiden voor gevorderd offroad rijden en scrambling. De rijmodus ‘Off-Road Pro’ schakelt ABS en tractiecontrole uit en gebruikt de ‘Off-Road’ gasklepregeling. 

Exclusief voor de Scrambler XE is het, als standaard gemonteerde, geoptimaliseerde bochten-ABS. Deze waarborgt optimale remprestaties, ongeacht de hellingshoek. De Scrambler 1200 XC is voorzien van schakelbaar ABS en drie ABS modi die handmatig geselecteerd kunnen worden via de rijmodus Rider-Configurable. 

Integrale LED-verlichting

Beide Scrambler 1200-modellen zijn voorzien van integrale LED-verlichting, inclusief een 5” koplamp, achterlicht met nieuwe, aantrekkelijke licht verspreidende details en knipperlichten. Voor een goede zichtbaarheid is de koplamp voorzien van LED-dagrijlicht met een opvallend lichtprofiel. Triumph’s systeem voor sleutelloos starten is op beide modellen standaard. Het systeem herkent de afstandsbediening en ontgrendelt de startknop op de schakelaarbehuizing als de afstandsbediening in de buurt is. Voor een nog grotere veiligheid kan de draadloze zendfunctie van de sleutel met een knop worden uitgeschakeld. 

Lange onderhoudsintervallen

Beide modellen zijn voorzien van een unieke, nieuwe, volledig instelbare, Öhlins-achterschokbreker met dubbele veer, die een toonaangevende veerweg en ophanging biedt, voor geweldige offroad capaciteiten en grondspeling. De meer op extreme offroad georiënteerde XE versie heeft een veerweg van 250 mm en de dual-purpose XC heeft een veerweg van 200 mm. Beide modellen zijn voorzien van piggyback reservoirs. Om de technische innovaties helemaal af te ronden zijn daar de hoogwaardige, radiale Brembo M50 Monobloc remklauwen, de opklapbare pedalen, welke op de XE instelbaar zijn, en de baanbrekende 21” spaakwielen met tubeless banden aan toegevoegd. Beide Scrambler 1200-modellen hebben een lange onderhoudsinterval van 16.000 kilometer. Prijzen zijn verkrijgbaar vanaf: 14-12-2018.

Meer informatie
Print Friendly, PDF & Email

Laat een reactie achter

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd *

*

x

Check Also

ALPENTOURER 4/2018

In ALPENTOURER 4/2018 vind je reportages over individuele toertochten in de westelijke Alpen: Frankrijk, Zwitserland een de Dolomieten.

ALPENTOURER 3/2018

In ALPENTOURER 3/2018 vind je reportages over toertochten in de oostelijke Alpen: Slovenië, Friuli een Karinthië. PLUS: de Top-10 hoogtepunten in deze regio.