Startpagina » NIEUWS » Motoren & Bagage » Komt Yamaha in 2017 met een scrambler?

Komt Yamaha in 2017 met een scrambler?

Yamaha SCR950 Scrambler

In Amerika hebben ze het beter. Soms tenminste… Want in de VS is tenminste al de nieuwe Yamaha SCR950 gepresenteerd: een minimalistische motor in scramblerlook die op de XV950 gebaseerd is.

Hoe goed dit model zich van een braaf schooljongetje tot een woeste rocker laat omtoveren, liet customizer Greg Hageman in 2014 zien met een bloedmooie variant die ons meteen vlinders in de buik bezorgde, en niet alleen ons. Nu schijnt Yamaha met een soort fabrieksversie op de markt te komen. Ook in Europa? Op die vraag zullen we het antwoord vinden op de beurs Intermot, die begin oktober plaatsvindt.

Op papier ziet de SCR950 er veelbelovend uit. Het V2-blok, dat we uit de XV950 kennen, is niet zozeer op topvermogen maar op koppel afgestemd, en dat past natuurlijk helemaal bij het karakter van een scrambler. Ook de overbrengingen van de vijfversnellingsbak zijn gekozen om de motor bij lage toerentallen vlot van z’n plek te krijgen, waarbij het vermogen aangenaam zacht via een riem op het achterwiel wordt overgebracht.

De SCR950 staat op fraaie spaakvelgen: voor in de maat 19 inch, en achter in de maat 17 inch. Het schoeisel bestaat – tenminste in de VS – uit een setje Bridgestone-rubbers, die van een grof profiel zijn voorzien om zowel op asfalt als in het terrein goede prestaties te kunnen leveren. De spatborden zijn ouderwets uit metaal vervaardigd, wat het eventueel gewenste lakken in een andere kleur vergemakkelijkt. De berijder heeft de motor goed in de hand dankzij het brede stuur, en de zitpositie lijkt dankzij het vlakke en langgerekte zadel een stuk comfortabeler dan op de XV.

De Yamaha-scrambler bezit daarnaast ook een paar interessante details. Alle informatie die de bestuurder nodig heeft, vindt hij op één instrument. Het motorblok is luchtgekoeld en de 2-in-1 uitlaat produceert een stevige sound die desondanks niet opdringerig is. De voorvork wordt met hoezen in retrostijl tegen verontreinigingen beschermd en opzij hangen al even traditionele houders waarop een startnummer kan worden bevestigd. Het lijkt erop dat kopers in de VS al vanaf de verkoopstart uit een hele waslijst aan accessoires kunnen kiezen, waarmee ze hun SCR950 helemaal naar eigen smaak kunnen aanpassen. En waarschijnlijk zullen de bekende customizers niet lang wachten om hun bijdrage aan het accessoireaanbod te leveren.

Maar hoeveel sixties-nostalgie de nieuwe Yamaha ook uitstraalt, hij is net als vergelijkbare Yamaha-modellen voorzien van moderne elementen, zoals een led-achterlicht. Op de brandstofinhoud is aardig bezuinigd, want de druppelvormige tank is weliswaar fraai aan de lijnen van de bike aangepast, maar biedt met zijn magere 12 liter inhoud slechts een reikwijdte van zo’n 240 kilometer. De verkoopprijs maakt gelukkig weer een hoop goed, want die is naar onze mening niets minder dan sensationeel: in de VS vraagt Yamaha slechts 8699 dollar voor de in twee kleuren verkrijgbare SCR950. Als hij in Europa hetzelfde bedrag in euro’s zou kosten, kon de Japanse scrambler komend seizoen weleens een verkoophit worden…

Print Friendly, PDF & Email
x

Check Also

Rijtest Ducati Scrambler Desert Sled

De coolness-factor van de beste XT 500-opvolger aller tijden is onbetaalbaar.

ALPENTOURER Benelux 4/2017

ALPENTOURER BENELUX-editie 4/2017 met toeren, tips en informatie over mooie toertochten in Duitsland en een rij-indruk over die nieuwe Honda X-ADV.

2017-Yamaha-XSR700

Rij-indruk Yamaha XSR700: jeugdige retroklassieker

Een klassieke motor stuit vooral bij jongere motorrijders vaak op scepsis. Maar dat geldt niet voor de Yamaha XSR700.