Instappers: Daytona Burdit XCR

daytona_burdit-gtx-xcrLaarzen komen vaak op de laatste plaats: niet zozeer kwalitatief, maar letterlijk als je je aankleedt om op toer te gaan. Als je je toercombi eenmaal aan hebt, is het niet altijd even makkelijk om je laarzen nog aan te schieten en aan de sluiting te plukken. Dat is bij de Burdit XCR niet het geval. Je voeten schieten er zo in, en vervolgens doe je de laarzen met de strook klittenband dicht, en klaar is kees.

Water heeft geen kans

Deze constructie heeft nog een voordeel, namelijk de eliminatie van de enige plek waar water naar binnen zou kunnen dringen: de ritssluiting. En dat is niet alles. Over de wreef loopt nog een sluiting die je met klittenband zo stevig kan vastmaken als je zelf wil. Zo kan je de laars strakker of juist wat losser sluiten, afhankelijk van de vorm van je voeten.

Van binnen gunt de Daytona je voeten de ruimte. Precies zoveel ruimte dat je voeten niet heen en weer glippen maar dat er wel lucht overblijft om te overleven. Dat is overigens minder dramatisch dan het klinkt. Maar een goed gevoel aan je voeten geeft de Burdit absoluut.

Vergelijkbare artikelen

Daytona BurditXCR: eindelijk een paar motorlaarzen die de beslissing om spontaan op pad te gaan een stuk makkelijker maken.

Aan de afwerking en materiaalkwaliteit hoeven we geen woorden vuil te maken. Het leer is hoogwaardig, de naden zijn perfect afgewerkt. Ook nadat we de laarzen een heel seizoen lang intensief hebben gedragen, zijn er geen gebruikssporen te zien, en dat terwijl de verzorging van schoeisel nu niet direct een hobby van ons is.

Met clima-inlegzool

De synthetische voering zorgt samen met het ademende Gore-Tex-membraan voor een aangenaam klimaat voor je voeten. Dat komt ook zeker deels door de buitenhuid, een combinatie van kalfs- en nubuckleer. Bovenop de tussenzool van PU-schuim heeft Daytona nog plaats gevonden voor een clima-inlegzool die je voeten warmhoudt. Binnenin zien we aan het einde van het seizoen trouwens ook geen sporen van gebruik.

Op het scheenbeen en de enkels zijn verstevigingen aangebracht van licht maar sterk PU-schuim. Daar voel je niks van, ook niet als je je een tijdje op twee benen in plaats van twee wielen voortbeweegt. Dan heb je eerder last van het relatief hoge gewicht. Met ongeveer 940 gram (maat 45) is de Burdit bij een schachthoogte van maar 28 centimeter namelijk duidelijk aan de zware kant. De zool geeft daarentegen een perfecte grip en is extreem duurzaam.

atbutton-red-empf_nlConclusie

Na één seizoen kunnen we vaststellen dat de Daytona Burdit XCR een perfecte toerlaars is. Pasvorm, afwerking en materiaalkwaliteit zijn allemaal dik in orde. Bovendien zijn de laarzen heel makkelijk aan en uit te trekken en is het klimaat binnenin erg goed, ongeacht de weersomstandigheden. Ze hadden alleen wat lichter mogen zijn. Maar de aanbeveling van onze redactie krijgt de laars zonder twijfel.

Vergelijkbare artikelen

Back to top button