Startpagina » NIEUWS » Motoren & Bagage » Nieuwe eencilinder-enduro van Royal Enfield

Nieuwe eencilinder-enduro van Royal Enfield

royalenfield-23-web

Is er in Europa wel animo voor een eencilinder met 400 cc cilinderinhoud en 25 PK? Wij zeggen: absoluut! De meeste van onze lezers zullen de gloednieuwe Royal Enfield Himalayan nauwelijks een blik waardig gunnen. Maar wie graag zo nu en dan een gemotoriseerde boswandeling maakt, zal zich best verheugen op de komst van de Indische nieuwkomer.

De moderne eencilinder blinkt weliswaar niet uit door zijn indrukwekkende prestaties, maar heeft wel verrassende details aan boord: de bodemvrijheid van 220 millimeter zorgt samen met de lange veerwegen voor een ongehinderde rit  in ruw terrein. Het voorwiel is 21 inch groot en het achterwiel 17 inch. Beide zijn ze voorzien van noppenbanden van de nieuwste generatie, wat ook op het asfalt voor koersvastheid en veiligheid zorgt. Desondanks bedraagt de zithoogte slechts een sympathieke 80 centimeter.

 

Een hooggeplaatste 60 Watt H4-koplamp zorgt voor het nodige licht, en achterop is een LED-lamp ingebouwd. Ondanks zijn robuuste voorkomen weegt de Indiase berggeit slechts 182 kilo rijklaar. Een voorgemonteerd bagagerek is geschikt voor de bevestiging van zachte en harde koffers. Een tweede, stabiele drager voor softbags is rondom de brandstoftank gemonteerd.

De cockpit bestaat uit een fraai uitziende mix van analoge en digitale instrumenten, waaronder ook een digitaal kompas voor avonturiers die niet altijd op hun navigatie-apparaat vertrouwen.

Onderdeel van het testprogramma was natuurlijk ook een tocht door het Himalaya-gebergte. Daarvan is een mooie videofilm gemaakt, die je kunt hier bekijken…

En wat zegt de (Duitse) importeur over de verkrijgbaarheid van de Royal Enfield Himalayan? “Ja, de Himalayan komt ook naar Europa. Waarschijnlijk is hij voor het eerst te zien op de beurs Intermot in Keulen. Wij gaan uit van een uitlevering vanaf begin 2017.” Wij verheugen ons er nu al op…

Print Friendly, PDF & Email
x

Check Also

2017-Yamaha-XSR700

Rij-indruk Yamaha XSR700: jeugdige retroklassieker

Een klassieke motor stuit vooral bij jongere motorrijders vaak op scepsis. Maar dat geldt niet voor de Yamaha XSR700.

BMW-K1600-GTL-Exclusive

Keyless ride – en weg is je motor!

Net als auto’s worden motoren steeds vaker voorzien van keyless-sleutelsystemen. Maar perfect zijn deze systemen niet.

Mille-Multi: Ducati 950 Multistrada

Eindelijk heeft ook Ducati het populaire, want nog altijd betaalbare segment van 1000 cc-enduromotoren ontdekt.