Startpagina » REPORTAGES » Rijtest Ducati Scrambler Desert Sled

Rijtest Ducati Scrambler Desert Sled

Een van de mooiste motoren die de laatste tijd op de markt zijn gekomen, luistert naar de naam ‘Desert Sled’ of wel ‘woestijnslee’.  Als we deze enigszins merkwaardige benaming even buiten beschouwing laten, dan moeten we constateren dat Ducati een Scrambler heeft ontwikkeld die de harten van vele motorfans zal veroveren. Zijn design wekt herinneringen aan de legendarische Yamaha XT 500 op, en met zijn fraaie verchroomde brandstoftank verwijst hij ook naar de oer-Scrambler van Ducati uit 1968.

De mannen uit Bologna namen de inmiddels bekende Scrambler als uitgangspunt, versterkten het frame en voorzagen het nieuwe woestijnschip van een conisch stuur met dwarsstang en een nieuwe, volledig instelbare Kabaya-vering met maar liefst 200 millimeter veerweg voor en achter. Het hooggeplaatste spatbord lijkt wel rechtstreeks van de XT 500 afkomstig. Het vrij harde zadel ziet er daarentegen uit alsof het per tijdmachine uit de seventies is komen aanwaaien. De goudkleurig geanodiseerde spaakvelgen en het beschermrooster voor de schijnwerper zien er gewoon fantastisch uit.

Nog stabieler op asfalt en gravel

Mensen met vrij korte benen zoals ik hebben op de Desert Sled met zijn zadelhoogte van een forse 860 millimeter moeite om bodemcontact te maken. Desondanks is deze Scrambler wendbaarder dan de kale cijfers doen vermoeden. Dat komt deels door de iets langere achterbrug, die ervoor zorgt dat de Desert Sled zowel op asfalt als op gravel een stabielere indruk maakt zonder aan lichtvoetigheid in te boeten.

Zodra hij in beweging is, tovert de Ducati vanzelf een enorme grijns op je gezicht. Het  Euro-4 motorblok produceert met een cilinderinhoud van 803 kubieke centimeter een vermogen van 73 PK en een koppel van 67 Nm. Dat is voor elke situatie voldoende. Wie van een pittig uitlaatgeluid houdt, zal op de accessoiremarkt naar een vervangende uitlaat moeten zoeken, maar wij vinden het wel plezierig dat de Desert Sled niet teveel herrie maakt. Het door de fabrikant opgegeven brandstofverbruik van 5,1 liter per 100 kilometer komt overeen met onze praktijkervaring, waarbij opgemerkt moet worden dat wij niet voortdurend de gaskraan helemaal open hebben gedraaid. De 13,5 liter grote brandstoftank zorgt ervoor dat de reikwijdte van de motor beperkt blijft.

Op de banden valt niets aan te merken

De speciaal voor deze Scrambler ontwikkelde Pirelli Scorpion Rallye STR banden mogen van ons een medaille krijgen. Wij hebben ons achter de oren gekrabd, want hoe is het mogelijk dat Pirelli een allroadband op de markt brengt die meer grip heeft dan veel wegbanden, die vaak ook nog een stuk duurder zijn? Zowel op een droog als een nat wegdek konden we de Pirelli’s niet op zwakheden betrappen, en als we de Scrambler op een oor legden, leken we wel de natuurkundige wetten te kunnen tarten.

De Desert Sled is vooral voor gebruik in het terrein bedoeld, en daar voelt hij zich ook het meest thuis. Hij daagt je uit om je achterste uit het zadel te hijsen en urenlang rechtop de mooiste gravelpaden te berijden. Voor de lange afstand is hij natuurlijk niet gemaakt, hoewel hij op de autosnelweg geen vermogen tekort komt.

Voor een weekendtrip, een rit over onverhard terrein en zelfs een langere soloreis is hij echter bijzonder geschikt. Dat hebben ook de fabrikanten van toebehoren ontdekt, die al diverse stijlvolle en goed passende bagage-oplossingen voor de Ducati Scrambler op de markt hebben gebracht.

De vanafprijs van € 12.490 (Nederland) respectievelijk € 11.290 (België) is voor een middenklasser die als naked bike mag worden betiteld aan de forse kant. Maar de coolness-factor van de beste XT 500-opvolger aller tijden is onbetaalbaar. Iets wat bij ons de vraag oproept: waarom heeft Yamaha deze motor eigenlijk niet zelf gebouwd?

Print Friendly, PDF & Email

Laat een reactie achter

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd *

*

x

Check Also

Kawasaki-2018-Z900RS

Kawasaki News Show in Soest

25 en 26 november 2017 zijn alle 2018 Kawasaki modellen en primeurs voor het eerst te zien in het Nationaal Militair Museum in Soest.

ALPENTOURER Benelux 4/2017

ALPENTOURER BENELUX-editie 4/2017 met toeren, tips en informatie over mooie toertochten in Duitsland en een rij-indruk over die nieuwe Honda X-ADV.

Kawasaki presenteert 2018 Versys-motoren

De Kawasaki Versys 650 en Versys 1000 behoren tot de bestverkochte motoren in Nederland. De ...