Startpagina » REPORTAGES » Tips voor een perfecte start van het seizoen

Tips voor een perfecte start van het seizoen

Voordat je de Alpen gaat bestormen, mag je een aantal punten niet over het hoofd zien – en dat geldt niet alleen voor beginners. We zetten de belangrijkste tips op een rijtje.

Werkstatt_b

Deze basisregel spreekt natuurlijk voor zich en zou ook bij een weekendtripje naar de Eifel of de Ardennen moeten gelden, al kan hij tijdens een rit door de Alpen het verschil tussen leven en dood betekenen: technisch moet je motor 100 procent in orde zijn. Hoewel de moderne machines met al hun elektronische innovaties de gemiddelde zelf-sleutelaar boven de pet gaan – raadpleeg bij twijfel altijd je dealer! – kun je heel wat zelf vooraf checken.

Wanneer is bijvoorbeeld de remvloeistof voor het laatst vervangen? Geen idee? Werp ‘ns een blik op het kijkglas van het reservoir op je stuur. Als de vloeistof binnen de minimum- en maximum-markering blijft en beige-bruin van kleur is, kun je gerust zijn. Weet je het niet zeker, dan kun je altijd nog in het onderhoudsboekje kijken. Daarin heeft je dealer als het goed is genoteerd wanneer hij de vloeistof voor het laatst heeft vervangen.

Voorzichtigheid is geboden als de vloeistof donker van kleur is. Dat kan gebeuren als er te vaak en te bruusk wordt geremd. In dat geval is de vloeistof niet meer in orde – in het ergste geval kunnen de remmen dan uitvallen. Vervang donkere remvloeistof daarom het liefst meteen. Als je motor ondanks de hydraulische remmen gebruik maakt van kabels, zorg dan dat je een reserve-exemplaar bij je hebt. Op dit punt kun je je geen nonchalance veroorloven, want vooral in de bergen zijn je remmen van levensbelang.

Controleer voor vertrek ook het oliepeil. Dat is een kunst op zich, want dat werkt bij elke motor weer net even anders. Bij sommige machines moet de motor koud zijn als je het oliepeil meet, bij andere juist weer warm. Bovendien zijn er motoren met een kijkglas en andere met een klassieke peilstok. In het handboek kun je lezen welke methode op jouw schatje van toepassing is. Het lijkt ons overigens niet nodig om een liter olie mee te slepen op reis, want wees eerlijk, zoveel olie zal je motor hopelijk niet verbruiken.

Voor je vertrek is het verder nog verstandig om te controleren of de verlichting het doet. Haperen sommige lichten, en dat is bij koplampen, knipperlichten en achterlichten niet uitzonderlijk, regel dan nog snel vervanging. Hetzelfde geldt natuurlijk voor het belangrijkste boordgereedschap.

Banden

Tijdens je vakantie maak je veel kilometers en slijten je banden razendsnel. Hou dus heel goed in de gaten of het profiel niet minder dan de wettelijk vereiste 1,6 millimeter wordt.

banden

Bagage

Basisregel: zware dingen belaad je altijd onderop. Ten eerste voorkom je op die manier dat je de andere bagage plet, en ten tweede behoudt je motor zo ook het juiste zwaartepunt. Probeer je bagage bovendien zo gelijkmatig over de koffers achterop te verdelen, anders komt de rijstabiliteit misschien in het gedrang.

Je waardevolle en belangrijke spullen stop je het beste in je tanktas. Dan kan je er makkelijk bij, en je kan de tas er afhalen en bij je dragen als je een langere pauze inlast.

Neem niet te veel spullen mee. Je hebt onderweg bijvoorbeeld geen uitgebreide garderobe nodig. Sowieso mag je machine het maximaal toelaatbare gewicht natuurlijk niet overschrijden. Dat kan je testen op een weegschaal. Als je partner meereist als duopassagier, moet je haar of hem natuurlijk ook meetellen voor het maximale gewicht.

Veiligheidskleding

Gebruikssporen op je kleding zijn niet zo erg. Maar als je al eens een schuiver hebt gemaakt, controleer dan op zijn minst wel altijd de protectoren. Koop bij twijfel liever direct een nieuwe set.

Als je voordat je in de Alpen aankomt eerst honderden kilometers snelweg moet vreten, dan is het wel zo prettig om het geraas te reduceren met speciaal voor motorrijders ontworpen oordopjes.

Aangezien je in de Alpen nogal eens op grote hoogte rijdt, schaf je bij voorkeur een setje thermo-ondergoed aan. Beneden in het dal kan het behoorlijk warm zijn, maar boven op de pashoogte ijskoud. Het juiste materiaal zorgt ervoor dat je lichaam te allen tijde droog blijft, waardoor je een gemene onderkoeling vermijdt.

rukka-water

Tegen neerslag kun je natuurlijk een regenoverall meenemen, maar die moet je dan telkens uit je bagage opdiepen en aantrekken. Denk in plaats daarvan eens na over de aanschaf van een waterafstotende motoroutfit. De meeste textielcombi’s hebben al zo’n waterafstotend en ademend membraan. Als je budget het toelaat, kan je ook een waterdichte lederen combi van het topmerk Rukka aanschaffen.

Helm

Zuinigheid is uit den boze. Als je je helm al een paar keer per ongeluk op de grond hebt laten vallen, koop voordat je door de Alpen gaat toeren dan een nieuwe, want het vermogen om bij een ongeval klappen op de vangen, kan zijn aangetast.

Onderweg word je voortdurend geconfronteerd met wisselend licht, bijvoorbeeld bij relatief donkere tunnels maar ook als je een haarspeldbocht neemt. In plaats van een zonnebril te dragen, kun je een helm met een speciaal zonnevizier aanschaffen. Een iets minder begrotelijk alternatief is zelf zo’n vizier monteren. Let wel op, want getinte vizieren kun je in het donker beter niet gebruiken.

Onderschat de inspanning die je moet leveren niet. Toeren door de Alpen is vele malen inspannender dan in ons vlakke Nederland of Vlaanderen. Bereid je lichaam er daarom op voor door wat te sporten. Een beetje conditie heb je namelijk echt wel nodig – en dat geldt overigens ook voor je duopassagier.

Rijtechniek

Gepubliceerd in ALPENTOURER 3/2013. Meer informatië? Klik cover…

Gepubliceerd in ALPENTOURER 3/2013. Meer informatië? Klik cover…

We raden je aan om de eerste dagen etappes van maximaal 200 kilometer in te plannen. Als je eenmaal de routine en het zelfvertrouwen hebt opgebouwd, kan je de lengte van je dagetappes opvoeren. Het heeft tenslotte geen zin om je plezier meteen al de eerste dag te vergallen.

Heel belangrijk: hoe fraai de omgeving ook is, hou je ogen op de weg! Als je van het landschap wil genieten, stop dan gewoon. In de bergen is het belangrijk je gezichtsveld te concentreren op je voorwiel, het uiteinde van de bocht en het verdere verloop van de weg. Alleen dan kan je adequaat reageren, bijvoorbeeld door je tempo aan te passen, op de vele hindernissen die je in de Alpen tegenkomt, zoals campers en bussen maar ook koeien, geiten en andere dieren die over de weg lopen.

Scherpe bochten neem je het beste als volgt: terugschakelen naar de tweede of zelfs eerste versnelling en gelijkmatig gas geven. Blijf zoveel mogelijk aan de buitenrand van de bocht, dus: tegen de middenstreep aan in een bocht naar rechts en tegen de berm aan in een bocht naar links. Zo kan je de loop van de weg het beste overzien en er adequaat op reageren.

Dat geldt uiteraard alleen als er plek voor is. Als je twijfelt, kan je beter een moment wachten. Voor beginners hebben we een simpel advies: gaan met die banaan! Want als je te langzaam rijdt, ga je wiebelen. Wie te snel een bocht neemt, moet proberen om z’n motor iets platter te leggen om er netjes uit te komen.

Ben je er klaar voor? Dan vooruit met de geit! Misschien komen we elkaar nog tegen in de Alpen. Veel plezier!

Print Friendly, PDF & Email
x

Check Also

Triumph Scrambler 1200 XC & XE geïntroduceerd

De nieuwe Triumph Scrambler 1200-lijn omvat twee volledig nieuwe modellen: de Scrambler 1200 XC en het topmodel, de Scrambler 1200 XE.

ALPENTOURER 4/2018

In ALPENTOURER 4/2018 vind je reportages over individuele toertochten in de westelijke Alpen: Frankrijk, Zwitserland een de Dolomieten.