Zo werkt textielkleding

textielkleding-1

Iedere motorrijder kent het probleem: welke outfit is het beste voor mij? Het aanbod aan motorkleding is uitgebreid. De terminologie is ook niet altijd even doorzichtig, vooral bij textielkleding, wat de keus er niet makkelijker op maakt. We proberen de belangrijkste begrippen hier voor je uit te leggen.

Gore-Tex

Het bekendste – en vaak foutief gebruikte – begrip is eigenlijk een merknaam: Gore-Tex. De firma Gore is een van de pioniers van het functionele membraan. Opgericht als familiebedrijf in 1958, houdt het zich aanvankelijk bezig met de ontwikkeling en productie van isolatiemateriaal voor draden en kabels, wat tot op heden een belangrijke bedrijfstak is.

Vergelijkbare artikelen

textielkleding-2

Het Gore-Tex membraan, dat sinds 1972 in productie is, is eigenlijk een “afvalproduct”. In 1976 krijgt het bedrijf de eerste commerciële opdracht voor het membraan, dat waterdicht en tegelijkertijd ademend is. In 1979 wordt de Gore-Seam-band ingevoerd, waarmee de naden van Gore-Tex kledingstukken extra worden beschermd tegen binnendringend vocht. Met deze producten wordt de term Gore-Tex al snel synoniem voor ademende en waterdichte membranen.

Tegenwoordig is er een veelvoud aan producenten van dergelijke membranen. Industriële reuzen als Schoeller, maar ook kleinere merken. In bijna elke catalogus van motorkleding duikt wel een waterdicht en ademend membraan op – stuk voor stuk afgekeken van het basisidee van Gore.

textielkleding-3

Cordura

Een membraan beschermt tegen weer en wind, maar wat beschermt me als ik in textielkleding een schuiver maak? Twee factoren spelen een rol: de slijtvaste vezel voor de buitenste laag en de protectoren op risicoplekken in het jack en de broek. Het grootste deel van de textiele motorkleding is gemaakt op nylonbasis, een polyamidevezel die relatief scheurvrij en slijtvast is. Deze stof zie je vooral in het instapsegment.

Voor een stapje hoger op de veiligheidsladder is er de stof Cordura, ontwikkeld door DuPont. Dit is een gesponnen kunstvezel die duidelijk sterker is en door veel fabrikanten van motorkleding wordt toegepast. Let wel op, want er zijn verschillende kwaliteiten Cordura in omloop. Vaak staat er een code bij vermeld, bijvoorbeeld 500D, 600D of zelfs 1000D. Hoe hoger het getal, hoe veiliger (en zwaarder) het materiaal. Niet zelden zie je ook een mix, bijvoorbeeld een vezel van 500D voor het basisweefsel van jacks en broeken in combinatie met een dikkere vezel op de risicoplekken.

Zeer hoogwaardige textielcombinaties worden tegenwoordig ook gemaakt van Schoeller Dynatec. Dit materiaal is speciaal voor motorrijders ontwikkeld. Het is extreem slijtvast, gaat bijzonder lang mee en behoeft amper onderhoud.

Kevlar

Uiteraard zijn er nog veel meer materialen in omloop, maar die spelen bij de productie van hoogwaardige textiele combi’s eigenlijk een ondergeschikte rol. Kevlar bijvoorbeeld staat algemeen bekend als een van de taaiste garens die er zijn. De ijzersterke aramidevezel van DuPont wordt gebruikt als naaigaren of in weefsels. Bij gelijk gewicht is kevlar vijf keer sterker dan staal. Bovendien behoudt het zijn eigenschappen tot een temperatuur van 180 °C. Het wordt tegenwoordig vooral gebruikt in motorjeans, waar het in combinatie met het klassieke denim een coole look en goede bescherming geeft.

Protectoren

Niet alleen de buitenkant van motorkleding moet robuust zijn, ook van binnenuit worden bepaalde lichaamsdelen extra beschermd – met protectoren, die een valpartij opvangen en het risico op letsel minimaliseren. Goede textielkleding heeft verstelbare protectoren op de schouders, ellebogen, knieën en vaak ook heupen.

Helaas wordt er te vaak bespaard op een goede rugbeschermer, terwijl dat juist een van de kwetsbaarste lichaamsdelen van een motorrijder is. Vaak is er in het rugpand wel een schuimvulling voorzien, maar die kan je beter direct omwisselen voor een degelijke protectoren. Voor protectoren gelden ten slotte een DIN-norm en een CE-label. Alleen beschermers die voldoen aan deze normen voor schokabsorptie kan je volledig vertrouwen.

Verder is het uiteraard belangrijk dat je een motoroutfit uitzoekt die prettig zit. Hij mag niet te krap zijn en al helemaal niet te groot. Fabrikanten als Held hebben tegenwoordig alle maten in hun assortiment, ook tussenmaten en combinatiemogelijkheden. Ook vrouwenmaten zie je bij talrijke merken terug.

textielkleding-4Onderkleding

We hopen dat deze uitleg voor een beetje meer duidelijkheid zorgt. Nog een laatste aanwijzing: het beste membraan in een goede textielcombi werkt pas als de kleding eronder erop is afgestemd. Katoenen kleding is ongeschikt omdat het vocht absorbeert in plaats van afdrijft. Veel fabrikanten hebben daarom functionele onderkleding in hun assortiment, oorspronkelijk ontwikkeld voor sporters. Hiermee staat niets een lange toerdag meer in de weg, zelfs niet als het bloedheet is.

Vergelijkbare artikelen

Ook interessant
Close
Back to top button