EICMA 2016: BMW R nineT Urban G/S

BMW R nineT Urban G/S

Al meer dan 35 jaar staat de afkorting GS in combinatie met BMW Motorrad gelijk met een gevoel van vrijheid en passie voor avontuur op twee wielen, en dat zowel op de weg als op het terrein. De R nineT Urban G/S bouwt voort op de genen van de allereerste BMW R 80 G/S uit 1980 en vertaalt ze naar de huidige tijd met eigentijdse technologie.

De nieuwe Urban G/S is voorzien van een krachtige lucht- en oliegekoelde boxermotor met een inhoud van 1.170 cm³ en een vermogen van 110 pk, gekoppeld aan een zesversnellingsbak. Beide versies werden ontworpen om aan de vereisten van de Euro 4-normen te voldoen. Hun uitlaatsystemen in roestvrij staal met de geluiddemper aan de linkerkant verwijst naar de klassieke vormgeving.

In de R nineT Urban G/S telt het frame drie onderdelen: het hoofdframe vooraan en achteraan met geïntegreerd eindonderdeel en een passagiersframe. De nieuwe „Heritage“-motor beschikt vooraan over een klassieke telescopische vork terwijl achteraan, net als bij de R nineT, een BMW-Paralever en centrale veerpoot worden gebruikt.

De R nineT Urban G/S wordt geleverd met gegoten lichtmetalen velgen. Het grote voorwiel met 120/70 ZR19-band sluit naadloos aan bij de typische enduro-stijl van een klassieke motor. Dat gaat perfect hand in hand met de 17″-velg met bandenmaat 170/60 ZR17 achteraan. De nieuwe BMW-boxer wordt standaard geleverd met wegbanden maar kan ook af fabriek worden besteld met optionele terreinbanden met diep profiel, die de klassieke stijl van de motor nog versterken, alsook met filigreinvelgen.

Met de remklauwen met vier zuigers, de met staal omhulde remleidingen en de remschijven met een diameter van 320 millimeter garandeert het uiterst performante ABS-remsysteem doeltreffende en stabiele vertragingen. Om te voorkomen dat het achterwiel op een glad wegdek wegglijdt, is een ASC (Automatic Stability Control) als fabrieksoptie verkrijgbaar.

Traditionele kleuren en design

Een blik op de R nineT Urban G/S volstaat om de treffende gelijkenis met zijn voorganger te zien. Zelfs het kleurconcept wordt nagenoeg ongewijzigd overgenomen. Net zoals ruim 35 jaar geleden zijn de brandstoftank en het hooggeplaatste spatbord vooraan afgewerkt in de opvallende niet-metaalkleur Lightwhite, met een bijpassend koplampmasker waarvan de stijl volledig is afgestemd op de BMW G/S-stijl uit die tijd. Net als vroeger beschikt de R nineT Urban G/S over een brandstoftank getooid in twee blauwtinten en een felrood tweepersoonszadel, een combinatie geïnspireerd op de BMW Motorsport-kleuren van weleer. Die verwijzing naar het verleden wordt nog versterkt door het zwarte frame.

Als harmonieuze aanvulling op het koplampmasker bestaat het instrumentenbord uit een snelheidsmeter ontworpen als een analoog, cirkelvormig instrument, richtingaanwijzers en een lcd-scherm met twee lijnen. Verdere details zijn de talloze onderdelen in gesmeed aluminium, zoals de vorkbruggen, de klem voor de buisvormige aluminium stuurgrepen en nog veel meer.

Een interessante detailoplossing voor het recreëren van de klassieke enduro-look is het voorste spatbord in twee delen. Het voorste spatbord is bevestigd aan de onderste vorkbrug, een verwijzing naar de klassieke enduro-stijl. Het achterste deel van het spatbord werd net boven het voorwiel gemonteerd in combinatie met de vorkstabilisator.

Vergelijkbare artikelen

Back to top button