Startpagina » NIEUWS » Motoren & Bagage » Honda NT1100: toermotor met adventure-genen

Honda NT1100: toermotor met adventure-genen

De selectie van echte toermotoren is de laatste tijd vrij beperkt geworden. Honda voegt een nieuwkomer toe aan dit segment en presenteert met de NT1100 een motor voor gebruik op asfalt – ook al is hij grotendeels gebaseerd op de Africa Twin adventurebike.

Het motorblok, de transmissie en het frame, althans in een voor weggebruik aangepaste vorm, zijn afkomstig van de succesvolle Africa Twin. Hij is echter aangekleed om bikers aan te spreken die geen adventure-motor willen. De Japanners keken het voorbeeld af van legendarische modellen als de Pan European en de Deauville en ontwikkelden tegelijkertijd een moderne toerbike. Dit is grotendeels verwezenlijkt. Eén ding ontbreekt echter, en is al door veel potentiële kopers bekritiseerd: een cardanaandrijving. De NT1100 wordt conventioneel aangedreven door een ketting.

Het designconcept combineert een efficiënt beschermende toerbekleding met een zitpositie die is afgestemd op langere tochten. Het windscherm kan vijfmaal in hoogte en hoek worden versteld, en extra winddeflectoren beschermen de berijder tegen de rijwind. Een 6,5-inch TFT-touchscreen met gemakkelijk af te lezen display biedt Apple CarPlay- en Android Auto-connectiviteit. Verwarmde handvatten, zijkoffers, middenbok en cruisecontrol completeren de royale standaarduitrusting, die vrijwel geen wens van toerpiloten onvervuld laat.

Het stalen frame van de NT1100 combineert een relatief korte wielbasis met een stuurgeometrie die de rijeigenschappen ten goede komt. Het voorwiel is voorzien van een 43 mm Showa upside-down telescoopvork, terwijl het achterwiel is voorzien van een aluminium swingarm en een Showa monoshock met Pro-Link ophanging. De veervoorspanning van de achtervering kan indien nodig met een handwiel worden ingesteld. De dubbele schijfrem heeft 310 mm schijven en radiaal opgehangen remklauwen met vier zuigers. De banden hebben de veelgebruikte afmetingen 120/70-17 voor en 180/55-17 achter.

Veel vermogen met hoge soepelheid

De 1.084 cc SOHC 8-kleppen paralleltwin van de NT1100 is overgenomen van de CRF1100L Africa Twin. Hij produceert 75 kW (102 pk) bij 7250 tpm en een maximumkoppel van 104 Nm bij 6250 tpm. De paralleltwin van de Africa Twin heeft een toervriendelijke vermogensafgifte met veel trekkracht en een hoge elasticiteit. Aanpassingen aan het inlaattraject en het uitlaatsysteem zorgen voor een krachtige acceleratie en een aangenaam geluid, zelfs bij lage toerentallen. De 20,4 liter tellende brandstoftank is efficiënt genoeg voor een fraaie actieradius van 400 kilometer.

De elektronische uitrusting omvat drie rijmodi (Urban, Tour, Rain) en twee vrij configureerbare instellingen. Verder zien we een 3-traps HSTC tractiecontrole, wheeliecontrol, led-verlichtingstechnologie rondom, zelfuitschakelende richtingaanwijzers en een achterlicht met noodremsignaalfunctie. Naast de basisversie met een handgeschakelde zesbak is de NT1100 ook leverbaar met Honda’s transmissie met dubbele koppeling (DCT) als optie.

De nieuwe Honda NT1100 is vanaf 2022 verkrijgbaar in drie kleurvarianten: Mat Iridium Gray Metallic, Pearl Glare White en Graphite Black. Er zijn drie optionele uitrustingspakketten om uit te kiezen. Een quickshifter met autoblipper-functie is ook beschikbaar. De Nederlandse vanafprijs begint bij 16.399 euro voor de handgeschakelde versie en 17.599 euro voor de DCT-variant. In België koop je hem voor 13.999 euro respectievelijk 15.199 euro voor de DCT-uitvoering.

Technische gegevens

Motor
Vloeistofgekoelde tweecilinder-viertaktmotor, cilinderinhoud 1084 cm³, vermogen 75 kW (102 pk) bij 7250 t/min, max. koppel 104 Nm bij 6250 t/min, zesversnellingsbak, kettingaandrijving, optionele DCT- versnellingsbak.

Chassis
Voor: upside-down-vork, Ø 43 mm, veervoorspanning instelbaar. Achter: Tweezijdige aluminium achterbrug, monoshock, veervoorspanning instelbaar. Banden voor 120/70-R17, achter 180/55-R17.

Remmen
Voor: dubbele schijfrem 310 mm met radiaal gemonteerde vierzuigerrem, 2-kanaals ABS. Achter: schijfrem 256 mm met remklauw met enkele zuiger.

Afmetingen en gewicht
Wielbasis 1535 mm, veerweg v/a 150/150 mm, zithoogte 820 mm, rijklaargewicht 238 (DCT 248) kg, inhoud brandstoftank 20,4 l.

Geef een reactie

x

Check Also

ALPENTOURER 4/2021

In ALPENTOURER 4/2021 vind je reportages over de Italiaanse regio's Emilia-Romagna, Marche en Toscane. En een weekend toertocht Maas en Waal.

ALPENTOURER 3/2021

ALPENTOURER 3/2021

In ALPENTOURER 3/2021 vind je reportages over de Oostenrijkse regio's Innviertel, Weinviertel en Wienerwald. En over de Duitse kant van het Bodenmeer.