Startpagina » NIEUWS » Motoren & Bagage » Sportief op weg met de Suzuki GSX-S1000GT

Sportief op weg met de Suzuki GSX-S1000GT

Suzuki kan terugkijken op een lange lijst van sterke viercilinder modellen, die alle zeer geschikt waren om mee te toeren. Betrouwbaarheid, soepele vermogensafgifte en duurzaamheid waren de opvallende kenmerken van hun voorgangers. Met de nieuwe GSX-S1000GT willen de Japanners op deze waarden voortbouwen – en een paar nieuwe introduceren.

De ingenieurs concentreerden zich bijvoorbeeld op de toercapaciteiten van het nieuwe model. Het doel was de opzittenden – solo of met duopassagier – in staat te stellen zo comfortabel mogelijk lange afstanden af te laten leggen. Naast een volledig verstelbaar rijwielgedeelte ging veel werk zitten in de kuip. Die heeft een hoekig, licht futuristisch ontwerp maar toont zijn sterkste kanten in de windtunnel. De aan de MotoGP ontleende winglets en het ontwerp van het windscherm, dat er in twee versies is, houden een groot deel van de winddruk weg van de berijder en de duopassagier. Tegelijkertijd is het gesplitste zadel ontworpen voor comfort voor beide passagiers. Bovendien zijn de bevestigingspunten van alle steunen, zadel en handgrepen helemaal in rubber opgehangen. En het zijkoffersysteem, dat tegelijkertijd is ontwikkeld en per stuk een inhoud van 36 liter heeft, is strak tegen de achterkant van de krachtige Soes gemonteerd.

De motor is afgeleid van de sportievere GSX-S1000 en produceert 152 pk en 106 Nm koppel. De afstemming is echter aangepast aan de wensen van lange-afstandrijders en biedt een gelijkmatige verdeling van het vermogen over het hele toerentalbereik tot in het vijfcijferige bereik. De “gaten” in de vermogensafgifte zijn grotendeels gladgestreken. Van ontspannen toeren tot snelle snelwegetappes wil de GT aan alle eisen voldoen.

Twee katalysatoren, een korte uitlaatdemper

Het Euro 5-conforme blok met een lange slag heeft twee katalysatoren maar is toch voorzien van een heerlijk korte uitlaatdemper. Naast de Drive Mode Selector zien we een vijftraps tractiecontrole, ride-by-wire, een quickshifter (omhoog en omlaag) en cruisecontrol, die tussen 30 en 180 km/u vanaf de tweede versnelling kan worden gebruikt. Het Suzuki Easy-Start systeem en Low-RPM Assist, dat voorkomt dat de motor bij lage toerentallen afslaat, zijn eveneens in de GT gemonteerd, net als in alle andere Suzuki modellen. En dankzij de servosturing is het bedienen van de koppeling geen krachttoer.

Terwijl frame en achterbrug identiek aan de andere 1000cc-modellen van Suzuki zijn, is het slimme buizenframe achter extra verstevigd om stabiel te blijven, zelfs bij volle belasting. De tank bevat nu 19 liter brandstof, wat de GT moet helpen een respectabele actieradius te halen. De hoogwaardige veerelementen van Kayaba zijn voorin en achterin individueel instelbaar, zij het met de hand.

De Soes is rondom voorzien van ledverlichting, ook in de richtingaanwijzers. Hij weegt rijklaar 226 kilo en wordt afgeremd door Brembo monobloc remklauwen op zwevende 310 mm schijven. In de cockpit geeft een groot Bosch-display uitgebreide informatie. Dit kan zelfs uitgebreid worden via de gloednieuwe Suzuki MySpin app, die verbinding met smartphones en headsets mogelijk maakt en ook een navigatiesysteem op het display tevoorschijn tovert.

Er zijn drie stijlvolle kleuren leverbaar voor de GSX-S1000GT: Metallic Triton Blue, Metallic Reflective Blue en Glass Sparkle Black. De optionele zijkoffers in kleur sluiten mooi aan bij het scherpe design van de toerbuffel. De nieuwe GSX-S1000GT wordt dit jaar nog bij de Suzuki-dealer verwacht.

Geef een reactie

x

Check Also

Suzuki V-Strom 1050/XT: het erfgoed van de DR-Big

Suzuki presenteert op de EICMA in Milaan de volgende generatie van de succesvolle V-Strom: de V-Strom 1050 en V-Strom 1050 XT.

EICMA-Trend: kleine reisenduro’s

Motorrijden is weer sexy. De grote motorbouwers presenteren voor 2017 kleine en vaak gunstig geprijsde reisenduro’s.